Er du helt ny i Fiken og lurer på hvor du skal begynne? Da er du på rett sted! I denne guiden går vi gjennom de viktigste innstillingene du bør se på før du setter i gang. Målet er å gjøre overgangen til Fiken så enkel som mulig – slik at du kan fokusere på det du egentlig vil, nemlig å drive bedriften din.
Fiken er kjent for å være brukervennlig og oversiktlig, men som ny bruker kan det være greit å få en liten innføring i hvordan alt henger sammen. Så la oss gå gjennom steg-for-steg hvordan du setter opp de første grunnleggende innstillingene for ditt foretak.

Når du har opprettet en ny konto i Fiken, begynner du med å navigere til Foretak → Foretaksinnstillinger. Her finner du informasjonen du fylte inn da du opprettet kontoen, som organisasjonsnummer og foretaksnavn.
Denne siden lar deg endre detaljer som kontaktinformasjon, adresse eller e-post. Det er lurt å sjekke at alt stemmer før du går videre, spesielt om du planlegger å sende fakturaer med en gang.
Et godt tips er å holde alt oppdatert – det sparer deg for tid og forvirring senere, spesielt når du begynner å sende fakturaer og rapportere til myndighetene.

Etter at foretaksinformasjonen er på plass, er neste steg å justere fakturainnstillingene. Klikk på “Endre fakturainnstillinger”.
Her kan du sette opp hvilken bankkonto pengene skal betales inn til. Trykk på pluss-tegnet (+) og opprett en ny konto – for eksempel “Driftskonto vanlig”. Legg inn bankkontonummeret ditt, og lagre.
Disse små valgene påvirker hvordan fakturaene dine ser ut og hvordan kundene oppfatter deg – så ta deg tid til å sette det opp på en måte som passer din bedrift.

Fiken lar deg legge inn tilpassede meldinger som sendes ut sammen med fakturaene dine. Dette er en fin måte å gjøre kommunikasjonen litt mer personlig på.
For eksempel kan du legge til en hyggelig melding ved purring:
“Hei Ser ut som denne fakturaen ikke er betalt ennå. Kan du se på saken og ordne det?
Mvh, Vetle.”
Et lite smil og en vennlig tone gjør stor forskjell – og kan bidra til at kundene betaler raskere, uten å føle seg mast på.

En utrolig nyttig funksjon i Fiken er automatisk purring. Dette sparer deg for mye tid, spesielt hvis du sender ut mange fakturaer.
Når funksjonen er aktivert, vil Fiken automatisk sende påminnelser til kunder som ikke har betalt innen forfallsdatoen. Du må imidlertid ha en KID-avtale og en bankintegrasjon for å bruke dette.
Selv om du kanskje ikke får aktivert det med én gang, er det absolutt verdt å sette opp så snart du kan. Det gjør hverdagen din enklere, og pengene kommer inn raskere.

Vil du at fakturaene dine skal se mer profesjonelle ut? Da bør du laste opp logoen din i Fiken.
Klikk på knappen “Last opp logo”, og velg bilde fra datamaskinen. En enkel logo på toppen av fakturaen gir et mer profesjonelt preg og bygger tillit hos kundene dine.
Husk: førsteinntrykket teller – også når det gjelder fakturaer!

Nå har du satt opp de viktigste innstillingene i Fiken, og du er klar for å ta neste skritt mot et mer effektivt regnskapssystem.
I neste video (og blogginnlegg) skal vi se nærmere på tilleggstjenester i Fiken – funksjoner som kan gjøre regnskapshverdagen enda enklere. Det finnes nemlig mange smarte verktøy i Fiken som du kanskje ikke vet om ennå.
Her er en kort oppsummering av hva du bør gjøre først i Fiken:
- Oppdater foretaksinnstillinger
- Sett opp fakturainnstillinger og bankkonto
- Legg inn hyggelige meldinger til kundene
- Aktiver automatisk purring (når mulig)
- Last opp logoen din
Disse små justeringene gir deg et solid grunnlag for videre arbeid i Fiken – og gjør at du kan fakturere med trygghet og profesjonalitet.
👉 Vil du se den praktiske gjennomgangen live? Se hele videoen her: 👇
Vær så god, bare hyggelig!
Vetle
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.